Lyckan som uppstår när man har fått jobbet som man har sökt är obeskrivlig! Man har gått igenom hela ansökningsprocessen med CV, personligt brev, blivit kallad på intervju, och sen beskedet; “Du fick jobbet! När kan du börja?”. Mitt i glädjeruset så får du kanske ett anställningsavtal som du ska skriva på, men vad innebär det egentligen? Många gånger så tittar man bara på det som står skrivet och tänker inte så mycket på att det som inte finns med (ibland) kan vara ännu viktigare.
Varje arbetsgivare skall enligt lagen om anställningsskydd (LAS) ha ett avtal, så kallat anställningsavtal, med varje anställd i företaget. Detta skall helst vara påskrivet innan anställningen påbörjas och senast inom 1 månad efter att man har börjat arbeta.
Vad är då ett anställningsavtal? Jo, det är en viktig juridisk handling som visar vem som är anställd och vem som är arbetsgivare. Avtalet skall innehålla grundläggande information om dina villkor som anställd, det vill säga;
Har du redan en anställning men känner att ditt anställningsavtal kanske inte är helt korrekt, att det är otydligt eller att det fattas några viktiga punkter? Hör av dig till oss så kan vi gå igenom det tillsammans!
Vi på Rätt erbjuder dig juridisk rådgivning inom allt som rör arbetsrätt och anställningsavtal - både före och efter påskrivet avtal.